Instructie Verantwoord Alcohol schenken (IVA)

Barvrijwilligers doen belangrijk werk. Zij zorgen ervoor dat clubleden na het tennissen nog gezellig samen van een hapje en een drankje kunnen genieten. Maar dat brengt ook een grote verantwoordelijkheid met zich mee. De Instructie Verantwoord Alcohol schenken (IVA) biedt barmedewerkers de kennis om op een goede manier met die verantwoordelijkheid om te gaan.

Alcoholgebruik door jongeren onder de zestien jaar, alcoholmisbruik, rijden onder invloed: we willen dat hoe dan ook voorkomen. Bovendien schrijft de Drank- en Horecawet voor dat verenigingen die alcohol schenken en daarvoor een vergunning hebben, over gekwalificeerd barpersoneel moeten beschikken. Daarom ontwikkelde de KNLTB enkele jaren geleden in samenwerking met NOC*NSF en andere sportbonden (KNVB, KNHB, Watersportverbond en KNKV) de IVA. De IVA wordt gratis online aangeboden aan (potentiƫle) barmedewerkers.

Hoe werkt het?

In de IVA lees je wat een barvrijwilliger moet weten om verantwoord alcohol te kunnen schenken. Als je die informatie hebt gelezen en bekeken, wordt je kennis getoetst aan de hand van twintig vragen. Slaag je voor de toets, dan kun je direct je certificaat printen. Daarnaast wordt je nog een certificaat gemaild. De vereniging houdt een registratie bij van gekwalificeerde barmedewerkers.

Wil je dus bij ons achter de bar staan en heb je nog geen certificaat? Ga dan naar de onderstaande site en doe geheel kosteloos de cursus gevolgd door de toets. Dit kost ongeveer een halfuur.